شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۲

برگزاری پنجمین نشست ‌کتاب‌خوان شهرستان خرامه

 نشست ‌کتاب‌خوان  - خرامه

پنجمین نشست ‌کتاب‌خوان شهرستان خرامه با حضور اعضای کتابخانه عمومی محمد رسول الله(ص) و جمعی از علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، پنجمین نشست کتاب‌خوان شهرستان خرامه با حضور اعضای کتابخانه محمد رسول الله(ص) و جمعی از علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب‌های برتر برگزار شد.

در این نشست هفت تَن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:



«خورشید می‌ماند» نوشته کامران پارسی‌نژاد / ارائه توسط: بهرام نجفی 



این کتاب که در قالب رمان منتشر شده روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی، دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که با قلم روان نوشته شده و فصل‌های کوتاه، توصیفات، فضاسازی‌های زیبا و استنادات تاریخی آن را به اثری متمایز تبدیل کرده است. شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی از اندیشمندانی است که در بنیان نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن آن مخصوصاً از قرن هفتم هجری به‌بعد تلاش‌های چشمگیری داشته است.



«در و صدف» نوشته محمد شجاعی / ارائه توسط: صدیقه محمدی (کارشناس علوم اجتماعی)



این کتاب پیرامون موضوع حجاب نگاشته شده است. با توجه به بحث‌برانگیز بودن موضوع حجاب در بین طرفداران در داخل و خارج کشور و گاه سهل‌انگاری و یا جهل برخی مسلمانان در این باب، نگارنده سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند. این کتاب در بخش‌های مختلف مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است. کتاب با کلام حاج عباسعلی باقری حکایت مردانگی‌ها و شب بیداری‌ها و کار شبانه روزی اوست که وقتی می‌شنوی باورش برایت سخت است. اما این مرد حی و حاضر است، وجود دارد، افسانه نیست.



«عباس‌دست‌طلا» نوشته محبوبه مرادی‌پور / ارائه توسط: سعید قاسمی (دانش‌آموخته الهیات)



ماجراهای کتاب از زمانی کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز می‌شود. داستانی از زندگی سراسر کار و تلاش و زحمت حاج عباسعلی باقری. "عباس دست طلا" مروری کوتاه است بر زندگی‌اش و دودلی‌های او برای حضور در جبهه‌‌ها، از زمانی می‌گوید تصمیم می‌گیرد برای دو هفته به جبهه برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش بر می‌آید.



«قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی / سروش کارآمد (دانشجوی رشته زبان دانشگاه فرهنگیان بوشهر)



برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی‌نامه استفاده شده است. بی‌شک داستان‌های کوتاه و خواندنی با زبانی ساده و روان همراه با تصویرگری جذاب، این مجموعه را به کتابی دوست داشتنی برای هر نوجوان ایرانی تبدیل کرده است.


«انسان روح است نه جسد» نوشته رئوف عبید / ارائه توسط: ایمان دهقانی (عضو انجمن موسیقی خرامه)



مطالب کتاب انسان روح است نه جسد تنها بحث فلسفی مبتنی بر منطق ساده نیست، بلکه روش‌های علمی و تجربی است که با منتهای دقت با دقیق‌ترین تجهیزات پیشرفته مادی، در ظرف سالیان درازی انجام شده تا حقیقت روح و تجلیات آن را پس از مرگ طبیعی محرز و مسلم بدارند. خواندن این کتاب خواننده را از رنج‌های زندگی کنونی و بی‌هدفی، و از غم‌های حاصله از دوری دیگران، به‌واسطه مرگ آنان نجات می‌دهد.



«گلستان» نوشته سعدی شیرازی / ارائه توسط: محمد رزمجو 



گلستان نوشته شاعر و نویسنده پرآوازه ایرانی سعدی شیرازی است. به باور بسیاری، گلستان تاثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی می‌باشد که در یک دیباچه و هشت باب به نثر مُسَّجَع (آهنگین) نوشته شده‌است. بیشتر نوشته‌های آن کوتاه و به شیوه داستان‌ها و پندهای اخلاقی است.


«پرورش مهارت های اجتماعی در کودکان و نوجوانان» نوشته مسعود دوج / ارائه توسط: گلچهره قاسم‌زاده (دبیر بازنشسته)



اعتماد به نفس، انگیزه، تلاش، مسئولیت‌پذیری، خلاقیت، پشتکار، توجه به دیگران، کارگروهی، عقل سلیم، حل مشکلات و تمرکز مهارت‌های اساسی و مهمی هستند که در موفقیت کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارند و در این کتاب به آنها پرداخته شده است. این مجموعه به والدین کمک می‌کند فرزندان خود را مطابق با نیازهای متنوع و فزاینده جامعه امروز پرورش دهند. امروزه روش بزرگ کردن فرزند فرق کرده است و از جهات فراوانی نیز مشکل‌تر شده است.

سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند و در جلساتی که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی به اشتراک می‌گذارند.